PRACA W USA

Jednym z głównych elementów programu Work and Travel to wakacyjna praca w USA. Nie jest to jednak jego główny cel i o tym należy pamiętać :). Praca ma pomóc w realizacji pierwotnych założeń i siłą rzeczy przyczynia się do tego.

W każdym sezonie dysponujemy szerokim wachlarzem ofert, ale to jaką „fuchę” w ostateczności otrzymasz zależy głównie od:

  • dyspozycyjności do pracy (dyspozycja od końca maja daje najwięcej możliwości)
  • znajomości języka angielskiego
  • miejsca, do którego chcesz jechać
  • czasami od posiadanego doświadczenia (np. w kelnerowaniu)
  • czasami od posiadanych umiejętności (np. pływanie)
  • czasami od posiadania już Social Security (czyli tylko dla byłych Uczestników)

Należy jednocześnie pamiętać, że wykonywana praca musi spełniać wymagania Departamentu Stanu (szczegóły), a  przede wszystkim:

  • wykonywana praca w USA powinna mieć charakter sezonowy,
  • zabronione są prace typowo fizyczna (np w fabryce),  opieka nad ludźmi, prace na licencjach, gdzie wynagrodzenie jest głównie prowizyjne, prace wymagające posiadanie prawa jazdy itp,
  • większość godzin pracy powinny przypadać na zmianę dzienną (poza godz. 22 – 6).
  • każdy ze sponsorów ostatecznie decyduje według własnych kryteriów (definicji seznowości, lokalizacji itp), które oferty pracy akceptuje

ZAROBKI

Uczestnicy podlegają dokładnie takim samym warunkom, kryteriom zatrudnienia stawkom wynagrodzenia jak amerykańscy pracownicy. Pracodawcy są zobligowani płacić nie mniej niż wynosi minimalna stawka stanowa (każdy stan ma inną, najniższa w kraju wynosi $7.25/h), najczęściej oferują wynagrodzenie w przedziale 8-11 USD/godz., ale zdarzają się też prace za więcej. Praca w USA  z „napiwkami” (np. kelnerki/kelnerzy) ma niższą stawkę podstawową – około 2.60-3.40 USD/godz., ale ponieważ dawanie napiwków w Ameryce jest niemal obowiązkowe (ok 20 % wartości rachunku) możecie liczyć, że realna stawka wyniesie więcej niż 12 USD/godz., jednak wahać się będzie w zależności od uwarunkowań sezonu, ruchu itp. Za nadgodziny stawka zazwyczaj wzrasta do 150%.

Pensja wypłacana jest najczęściej co 2 tygodnie. Warto o tym pamiętać i wziąć ze sobą wystarczającą ilość pieniędzy, pozwalającą pokryć początkowe wydatki (sugerujemy ok 800 -1000 USD na start).

Niektórzy pracodawcy przyznają bonus po zakończeniu pracy. Jest on uzależniony od oceny Waszej pracy dokonanej przez Waszych przełożonych oraz od dotrzymania warunków kontraktu. Od zarobionych przez Was pieniędzy pracodawca ma obowiązek odprowadzić podatek federalny i stanowy, ale od razu zaznaczamy, że istnieje możliwość odzyskania całości lub części tych podatków – nasze biuro oferuje kompleksową usługę „Zwrot Podatku z USA”.

CZAS PRACY

Większość pracodawców jest w stanie zaoferować średnio 32 -40h pracy tygodniowo. Liczba ta (a raczej przedział) będzie wpisana w Waszą umowę o pracę jednak należy pamiętać, iż w rzeczywistości to, ile godzin przepracujecie, będzie zależeć głównie od uwarunkowań zewnętrznych wpływających na działalność całego sektora turystycznego w USA. Do tych uwarunkowań należą przede wszystkim: sytuacja ekonomiczna w USA, natężenie ruchu turystycznego a także warunki atmosferyczne. Wszystko to przyciąga lub odstrasza turystów iw efekcie ma to wpływ na ilość dostępnej pracy. Grafik tygodniowy i liczba godzin jest ruchoma i z tą zasadą trzeba się pogodzić. Nie zawsze pracodawca udzieli Wam dodatkowych godzin pracy, jednak są dni, kiedy możecie liczyć na to niemal w 100%. Amerykańskie święta oraz gdy lokalni pracownicy wracają do szkoły zawsze powodują chwilowe zwiększenie ruchu turystycznego i spory przypływ nadgodzin.

Ponieważ prawo pracy USA jest dużo bardziej liberalne niż w Polsce i innych krajach europejskich, trzeba się liczyć z tym, że pracodawca może Was zwolnić bez okresu wypowiedzenia. Zdarza się to niezwykle rzadko, częściej miewamy przypadki zwolnień spowodowane niewłaściwym zachowaniem Uczestników podczas pracy, nieprzestrzeganiem poleceń pracodawców, spóźnieniami itp.

ZAKWATEROWANIE

Większość sezonowych pracodawców zapewnia zakwaterowanie (najczęściej odpłatnie) dla swoich pracowników lub pomaga w znalezieniu mieszkania. Jeśli samodzielnie szukacie pracy powinniście zapytać pracodawcę, czy może Wam zaoferować pomoc, jesteście zobligowani podać miejsce zakwaterowania na minimum miesiąc przed wyjazdem (pod rygorem nieważności całej oferty).

Opłaty za zakwaterowanie w USA w ramach programu Work and Travel USA są bardzo różne i ciężko jest podać konkretne widełki (średnio jest to ok 75 – 150 USD/tydzień, natomiast bywają niższe i wyższe stawki). Koszt w głównej mierze zależy od lokalizacji, standardu mieszkania, ewentualnych udogodnień oraz ilości osób w danym miejscu. Często zdarza się, że pracodawcy lub osoby wynajmujące mieszkanie lub dom wymagają wpłacenia określonego depozytu, który jest zwracany w całości lub częściowo po zakończeniu umowy, jeśli mieszkanie oddane jest w dobrym stanie. Wyposażenie mieszkania również bywa różne. Płątność za zakwaterowanie zwyczajowo odbywa się cotygodniowo, ale bywają też inne ustalenia. Każda oferta w ramach programu Work and Travel USA, którą dysponujemy będzie miała szczegółowe opisy odnośnie oferty mieszkaniowej.

DOKUMENTY

Aby móc legalnie pracować w USA musicie posiadać następujące dokumenty: wizę J-1 (wystawiana jest w Polsce przez Ambasadę USA), dokument DS 2019 (wystawiany przez CIEE/GE-CCI/JANUS) oraz Social Security Number (odpowiednik polskiego NIP). Numer Social Security wyrabiacie będąc już w USA w biurach Social Security Office, które znajdują się niemal w każdym większym mieście (spis biur można znaleźć w Internecie na www.ssa.gov). Składacie podanie i otrzymujecie dokument potwierdzający fakt ubiegania się o numer, a właściwa karta z numerem zostanie przesłana, przeważnie po około 2-3 tygodniach, na podany przez Was adres (może to być adres pracodawcy lub Waszego zakwaterowania). Większość pracodawców pomaga przy wyrabianiu dokumentu. Zgodnie z amerykańskim prawem można rozpocząć pracę bez fizycznie posiadanej karty z numerem.

Poniższa tabela daje obraz tego jaka praca w USA w ramach programu czeka na Ciebie:

PRACODAWCYMałe, średnie i duże firmy głównie z branży turystycznej -hotele, restauracje, parki rozrywki, resorty, parki narodowe, kawiarnie, kluby golfowe, itp.
TYPOWE STANOWISKAPrace mogą być przy bezpośredniej obsłudze klienta (tzw. Front of House) – np. Waiter, Sales, Cashier, Host, Lifeguards, Games Host lub prace zapleczowe (tzw. Back of House)- np. Housekeeper, Dishwasher, Busser, Cook etc.
LOKALIZACJEWiększość na wschodnim wybrzeżu, ale są też oferty porozrzucane po całych stanach, również na zachodnim wybrzeżu. m.in. – Wybrzeże New Jersey, Ocean City, Maryland; Virginia; Sandusky, Ohio; stan NY; Newport, Rhode Island; Wybrzeże Kalifornijskie, Floryda i inne lokalizacje.
ILU "WAT"owcówPracodawcy przyjmują od 2 osób, górnej granicy w sumie nie ma. W zależności od wielkości firmy, atmosfera może być międzynarodowa, dużo ludzi z Europy i innych zakątków świata lub w miarę kameralna.
GRUPYZazwyczaj grupy 2-3 osobowe nie są problemem jeśli chodzi o wspólny wyjazd. Większe grupy, nawet 5-10 osób, również mają możliwość wyjechania razem, ale głównie do większych pracodawców typu: Busch Garden, Cedar Point itp.
DATY PRACYIm wcześniej osoba może wyjechać (Polscy studenci mogą już 25 maja) tym lepiej i większy wybór ofert pracy. Są jednak oferty gdzie uczestnicy mogą wyjechać nawet w połowie lipca i później. W większości przypadków, pracodawcy wymagają aby uczestnicy pracowali pełne 3-4 miesiące, min. do "Labor Day" weekend.

Praca na programie Work and Travel USA to najlepszy sposób na opanowanie języka angielskiego w jego naturalnej formie. Rozmowa z klientami, a także współpracownikami pozwala poznać ten język “od podszewki”, bez obciążenia formalnymi zwrotami czy nieprawidłowym akcentem. Jest to idealna forma pracy dla studentów, którzy po kilkumiesięcznym przebywaniu z żywym językiem zdobywają nieprawdopodobnie dużą, a zarazem niedostępną w Polsce wiedzę i doświadczenie językowe, która pozwala na płynne porozumiewanie się z obcokrajowcami w przyszłości. Ponadto, w trakcie tak długiego pobytu można bardzo dobrze poznać amerykański styl życia, kulturę i zwiedzić wiele ciekawych miejsc.

STANOWISKA PRACY

Przedstawiamy typowe stanowiska jakie wykonują uczestnicy. Która wakacyjna praca w USA najbardziej by Tobie odpowiadała?

  • Amusement park attendant – pracownik wesołego miasteczka zajmujący się m.in. sprzedażą pamiątek, biletów, operowaniem urządzeń, pilnowaniem i utrzymywaniem porządku.
  • Arcade/game attendant – zajmuje się przyjmowaniem pieniędzy, wydawaniem żetonów oraz obsługą klientów w salonach gier lub parkach rozrywki.
  • Bartender – barman/ka – musi spełniać wymogi wiekowe (powyżej 21 lat).
  • Busser – pomocnik kelnera. Przygotowuje i sprząta stoły, przynosi dania i napoje. Zazwyczaj kelner dzieli się z nim napiwkami.
  • Cashier – kasjer w sklepie, kinie, parku rozrywki, przyjmuje pieniądze, wydaje resztę i towar.
  • Cook / kitchen help– pomocnik kucharza, który przygotowuje dania w restauracji lub hotelu.
  • Dishwasher/ Steward – zmywanie naczyń, pilnowanie pracy zmywarek oraz pomoc przy innych czynnościach w kuchni.
  • Fast food server – obsługa klientów w barach typu fast food (np. McDonald`s). Głównie sprzedaż jedzenia oraz utrzymywanie czystości na terenie restauracji.
  • Front desk /Receptionist – recepcjonista w hotelu. Dokonuje rezerwacji, wita gości, odbiera telefony i udziela gościom wszelkich informacji.
  • General/ Crew member – ogólne stanowisko. Zazwyczaj konkretna praca przydzielana jest na miejscu.
  • Gift shop assistant – sprzedawca w sklepie z pamiątkami.
  • Host/ess – wita gości w restauracji, rozsadza ich, podaje menu i żegna pod koniec wizyty.
  • Housekeeper/ Room Attendant – sprząta pokoje hotelowe/motelowe (myje okna, ścieli łóżka, odkurza, sprząta łazienki, wymienia ręczniki itp.)
  • Lifeguard – ratownik w parkach wodnych i basenach hotelowych. Zazwyczaj wymagany jest certyfikat czerwonego krzyża (pracodawca często umożliwia odbycie kursu i często nawet go opłaca).
  • Parking attendant – kieruje ruchem na dużych parkingach (gł. w parkach rozrywki, dużych hotelach, plażach).
  • Room service – dostarcza zamówione dania do pokoi hotelowych.
  • Sales/stock – głównie praca przy sprzedaży towaru lub biletów.
  • Security guard – ochraniarz odpowiadający za porządek i bezpieczeństwo klientów.
  • Server/Waiter/Wait staff – kelner/kelnerka , stawkę podstawową ma niską, zarobki bazują głównie na napiwkach. Może być jeszcze Banquet Server, Buffet Server itp. Może być wymagany wiek min. 21 lat)

Sprawdź również: